Spiseproblemer igen igen

12. september 2009

Alder:
5 mdr.

Spiseproblemer igen igen

Kære Helen.

Tusind tak for dine svar på mit sidste brev, desværre er situationen igen blevet værre siden .....

Da jeg skrev til dig sidst, kunne vi uden protest give vores datter en sen flaske (ca. kl. 23, vi vækkede hende) og en flaske senere (ca. kl. 5). Nu vil hun bare ikke have noget af flasken. Selv halv-sovende kan hun lukke munden helt til og tydeligt afvise flasken. Vi har nogle gange held med, efter hun har afvist flasken, at få sutten helt ind i hendes mund, og få hende (i søvne) til at tage mere og mere fat, for til sidst at drikke.

Når hun har fået grød, vil hun aldrig drikke af flasken, uanset mængden af grød. Derfor giver vi hende den portion hun vil have (mellem 4 tsk. og 3/4 dl), men det er måske en dårlig idé? Du skriver jo, at det er vigtigt hun har appetit til mælken, men når hun nu protesterer sådan mod flasken, både efter grødmåltid og i det hele taget?

I dag fx, har hun ikke villet have flaske siden kl. 23, og har kun fået 4-5 tsk. grød (kl. 8) med en lille smule vand af kop og ca. 60 ml. MME (som hun kun drak efter først at protestere, med legetøj foran sig, kl. 10.30...). Kl. er nu 11.45. Hun virker ikke specielt sløv, men det er jo alt for lidt, både væske og næring?!?

Vi er så meget i tvivl om, hvor ...

Annonce

... meget vi skal presse hende for at drikke af flasken. I går gik fik hun kun lidt grød + 2 gange ca. 50 ml. MME mellem kl. 5.30 og 18.45. Da hun efter stor protest først gik igang med at drikke 18.45, drak hun 230 ml. Det føles så forkert at presse hende til at tage fat, men hun er jo ofte meget sulten!?!

Vi er bange for, at hun er ved at blive lige så træt af flasken (vi har prøvet forskellige smagsvarianter-uden held) som tiden mens vi var indlagt og efter, og vi føler, at vi er tilbage hvor vi startede.

Er det en idé at droppe grøden for en periode igen? Skal vi altid vente til hun "melder" sig, altså græder, nu når hun ikke vil tage imod flasken halvsovende? Skal vi "sulte" hende, og tage flasken væk med det samme når hun protesterer?

Det er så synd for hende, og frustrerende for os alle tre, at hun ikke vil drikke af flasken. Der er jo ikke noget alternativ til MME, og hele dagen går med at få hende til at spise. Jeg er ved at være helt opslidt af mere end to måneders spiseproblemer, og er bange for, at vi har presset hende for meget til at tage flasken, så det måske er ved at være for sent at vænne hende til den igen?.....

Beklager det igen lange brev, håber det er ok at jeg allerede skriver igen.

Venlig Hilsen
Vibeke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor