Brev:
Spiseproblemer igen igen
12. september 2009
Alder:
5 mdr.
Spiseproblemer igen igen
Kære Helen.
Tusind tak for dine svar på mit sidste brev, desværre er situationen igen blevet værre siden .....
Da jeg skrev til dig sidst, kunne vi uden protest give vores datter en sen flaske (ca. kl. 23, vi vækkede hende) og en flaske senere (ca. kl. 5). Nu vil hun bare ikke have noget af flasken. Selv halv-sovende kan hun lukke munden helt til og tydeligt afvise flasken. Vi har nogle gange held med, efter hun har afvist flasken, at få sutten helt ind i hendes mund, og få hende (i søvne) til at tage mere og mere fat, for til sidst at drikke.
Når hun har fået grød, vil hun aldrig drikke af flasken, uanset mængden af grød. Derfor giver vi hende den portion hun vil have (mellem 4 tsk. og 3/4 dl), men det er måske en dårlig idé? Du skriver jo, at det er vigtigt hun har appetit til mælken, men når hun nu protesterer sådan mod flasken, både efter grødmåltid og i det hele taget?
I dag fx, har hun ikke villet have flaske siden kl. 23, og har kun fået 4-5 tsk. grød (kl. 8) med en lille smule vand af kop og ca. 60 ml. MME (som hun kun drak efter først at protestere, med legetøj foran sig, kl. 10.30...). Kl. er nu 11.45. Hun virker ikke specielt sløv, men det er jo alt for lidt, både væske og næring?!?
Vi er så meget i tvivl om, hvor meget vi skal presse hende for at drikke af flasken. I går gik fik hun kun lidt grød + 2 gange ca. 50 ml. MME mellem kl. 5.30 og 18.45. Da hun efter stor protest først gik igang med at drikke 18.45, drak hun 230 ml. Det føles så forkert at presse hende til at tage fat, men hun er jo ofte meget sulten!?!
Vi er bange for, at hun er ved at blive lige så træt af flasken (vi har prøvet forskellige smagsvarianter-uden held) som tiden mens vi var indlagt og efter, og vi føler, at vi er tilbage hvor vi startede.
Er det en idé at droppe grøden for en periode igen? Skal vi altid vente til hun "melder" sig, altså græder, nu når hun ikke vil tage imod flasken halvsovende? Skal vi "sulte" hende, og tage flasken væk med det samme når hun protesterer?
Det er så synd for hende, og frustrerende for os alle tre, at hun ikke vil drikke af flasken. Der er jo ikke noget alternativ til MME, og hele dagen går med at få hende til at spise. Jeg er ved at være helt opslidt af mere end to måneders spiseproblemer, og er bange for, at vi har presset hende for meget til at tage flasken, så det måske er ved at være for sent at vænne hende til den igen?.....
Beklager det igen lange brev, håber det er ok at jeg allerede skriver igen.
Venlig Hilsen
Vibeke